2024. november 25., hétfő.       Köszöntjük névnapjukon Katalin nevű olvasóinkat.  Holnap Virág napja lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ivarosnál marad a vasút (filmmel)

Hírek - Közélet

CSONGRÁD - 2012. Március 18.

A helyi vasútállomás állapota vonzotta 2006-ban Csongrádra Koltay Róbert színész-filmrendezőt, aki kiváló körülményeket talált itt a Megy a gőzös című filmje forgatásához, a korhű díszlet érdekében szinte csak a Csongrád táblát kellett Ivarosra cserélnie. A 147-es számú vasútvonal helyzete a száz évvel ezelőtti állapotokhoz képest is tovább romlik. A Szentes és Orosháza közötti részén a pálya felújítása helyett ismét a forgalom csonkítását tervezik: az április 15-i „vasútreform” után marad rajta négy olyan vonat, melyek közül már csak kettőnek lesz csongrádi irányú csatlakozása. Csongrád megye északi részéből Békéscsaba felé április derekától vasút helyett közúton érdemes közlekedni. A Kiskunfélegyháza-Baja-Dombóvár vonalon is több vonatot megszüntetnek, így a Dunántúl déli részét április második felétől vagy Budapesten keresztül, vagy szintén közúton célszerű megközelíteni. A vonatmegszüntetések a Csongrádon áthaladó vonatokat közvetlenül nem érintik.

Az április közepén életbe lépő módosított vasúti menetrendről az elsők között a Mozdonyvezetők Szakszervezete internetes honlapján jelentek meg összesített információk. Ezekből kiderült, hogy a csongrádi vasúti közlekedést a leépítés nem érinti, közvetetten azonban a vasutat használó csongrádiak lehetőségei is jelentősen romlanak. Orosháza, Békéscsaba és Gyula irányába lényegében megszűnik

a rövid, ésszerű eljutási lehetőség, április 16-ától ugyanis a 147-es számú vonal Szentes és Orosháza közötti részén nyolc vonatot megszüntetnek, irányonként egy-egy reggeli és délutáni járat marad. Szentesről a most reggel 5 óra 28 perkor induló vonat várhatóan korábban, már 5 órakor, míg a délutáni 2 óra 40 perckor közlekedik. Orosházáról reggel 7 óra 31 perckor, valamint délután 5 órakor indul majd vonat. A két délutáni vonatnak Szentesen lesz csongrádi irányú csatlakozása. Mivel a teljes napi ütemes menetrendhez Szentes és Kiskunfélegyháza között hiányzik egy délelőtti vonatpár, az Orosháza felől 9 óra 18 perckor Szentesre érkező vonatnak Csongrád felé csak bő háromórás várakozással biztosítanak csatlakozást.

Aki kitart a vasút mellett, s április második felétől a kerülőutat választja, Csongrádról Orosházára – Hódmezővásárhelyen át – a hatvan kilométeres jegy helyett kilencven kilométereset kell váltania, Békéscsaba kilencven kilométeres jegy helyett százhúsz kilométeressel érhető el.

A Szentes és Orosháza közötti vonalszakaszon – melynek állapota helyenként olyan rossz, hogy azon néhol óránkénti tíz kilométeres sebességgel döcögnek a szerelvények – április közepétől a vélhetően egy BZ-motorkocsival biztosított közlekedés főként a szakaszon dolgozó vasutasok hivatásforgalmát szolgálja majd. A közlekedés ilyetén fenntartása nem csak itt lesz értelmetlen és ráfizetéses. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) álláspontja szerint „a jövőben tucatnyi mellékvonalon, több száz településen használhatatlan lesz a vasúti közlekedés”. A MOSZ elnöke, Kiss László úgy véli: „azért is érthetetlen a döntés, mert az intézkedés főként az alacsonyabb kihasználtságú mellékvonalakat érinti, vagyis éppen a vidéket, amelyet a kormánypártok a 2010-es kampányban még meg akartak védeni”.

Az együttműködő vasutas szakszervezetek – a Mérnökök és Technikusok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége és a Vasutasok Szakszervezete – a közös közleményükben leszögezik: „A bejelentett járatritkítás társadalompolitikailag és szakmailag megalapozatlan döntés. A minisztérium nem folytatott előzetes egyeztetést sem az érintett települések képviselőivel, sem a vasutas szakszervezetekkel. A korábbi vonalbezárások tapasztalatai alapján egyértelműen bebizonyosodott, hogy a személyszállítási szolgáltatások ilyen típusú csökkentése érdemi megtakarítást nem eredményez. A tervezett intézkedések vesztesei az utasok és a vasutas munkavállalók”.

A vasutas körökben terjedő hírek szerint a jelenlegi intézkedés csak azért nem testesül meg a mellékvonalak drasztikus bezárásában, mert a választások idején tett ígéretét a kormánypártok csak több lépésben kívánják keresztülhúzni. A vasúti közlekedés viszont egy nagy gépezet, s ha a fogaskerekek közé homok kerül, az akár a rendszer jelentős részét is tönkreteheti. Az utasforgalom ebből adódó csökkenése elsődlegesen a még megmaradt mellékvonalakon jelentkezik majd, vagyis a decemberi menetrendváltás időpontjára az esetleges újabb, drasztikus döntéseket konkrét számadatokkal is alá lehet támasztani.

A félelmet egyelőre Csongrád térségében átmenetileg oszlathatja a tény, miszerint Szentes és Kiskunfélegyháza között április 16-tól változatlan marad a menetrend. Ez elsősorban a Szolnok-Szentes-Hódmezővásárhely vonalon várható további átszervezések is indokolják. E vonalon a közvetlen budapesti vonatot két járatra bontják, így marad a szolnoki átszállás. Emellett Szentes és Szolnok között két vonatot megszüntetnek, Szentes és Hódmezővásárhely között pedig két vonatot csak vasárnap, illetve hétfőn közlekedtetnek.

A 147-es vonalon időszakosan végeznek ugyan javítgatásokat, az infrastruktúra állapota azonban évtizedes, helyenként évszázados lemaradást tükröz. A csongrádi állomás épületén öt évvel ezelőtt még díszes, rézből készült emléktábla hirdette, hogy Csongrádnál 1888. óta futnak a vonatok. Ezt a táblát „színesfém újrahasznosítására szakosodott”, még mindig ismeretlen személyek ellopták. Mivel az épület küllemében, s az állomás a felszereltségében a száz évvel ezelőtti állapotokat jórészt hűen tükrözi, Koltay Róbert 2006-ban a Megy a gőzös című sikerfilmje forgatásának helyszínéül a megye névadó városát választotta. Az alább megtekinthető filmben Csongrád város vasútállomása Ivaros község állomásaként tűnik fel.

Forrás: YouTube

Hírportálunkon megjelenő információk bármilyen utánközlése kizárólag a website tulajdonosának írásbeli engedélyével lehetséges.

{fcomment}

 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés