Menetrendváltás – December 15-e után is maradnak a megszokott indulási időpontok
Hírek - Közélet |
CSONGRÁD - 2013. November 2.
A szűk másfél hónap múlva életbe lépő új vasúti személyszállítási menetrend újdonságai nem érintik a csongrádi vasútvonalat. E tény – a korábbi kormányok idején mindig ilyentájt bejelentett megszorításokra visszagondolva – akár örömtelinek is nevezhető. A csongrádi utasok egy részének közlekedését közvetlenül is befolyásoló legjelentősebb változás szintén pozitív, ugyanis december közepétől a Nyugati pályaudvarról 19 óra 53 perckor induló vonat is továbbít majd klimatizált, ingyenes internet-használatot is lehetővé tevő IC-kocsikat. Szintén reményt keltő, hogy rövidesen befejeződik az esztergomi vasútvonal teljes körű modernizálása, ezért ha a leendő új országgyűlési képviselő képes lesz hatékony lobbizásra, az onnan felszabaduló, viszonylag modern motorvonatokból is kerülhet néhány e térségbe. A katasztrofális színvonalúvá züllesztett „Bz-szerelvények” ugyanis már régen nem felelnek meg a kor követelményeinek, az utasriasztó hatásuk viszont a Volán-lobbit kiválóan szolgálja. (A hivatalosan még nem publikált, de a múlt héten nyomdakészre szerkesztett teljes belföldi menetrend a hírportálunkról – a cikkünkben található, színnel is jelzett szóra kattintva – letölthető.)
A Budapestről és Szegedről mindennap közlekedő, vasárnap kivételével napi utolsónak számító gyorsvonat december 15-től intercity (IC) vonatként közlekedik. Mindkettő elnevezése Bugac IC lesz. Az egy első- és egy másodosztályú minőségi kocsi a menetjegy mellé váltandó IC-pótjeggyel vehető igénybe. A szerelvény többi kocsijában – mint ahogyan a szegedi „hibrid-IC"-k esetében ez idáig is – a menetjegy mellé váltott gyorsvonati pótjeggyel lehet utazni.
Az új menetrend egyik érdekessége, hogy a nyári balatoni menetrend tervezetét a későbbiekben, s akkor is csak a Máv-Start Zrt. honlapján teszik közzé. A végleges változatot tavasszal, a menetrend 2-es számú pótlékaként nyomtatják ki. A nyári menetrendi időszak 2014-ben egyébként június 21-én kezdődik, s augusztus 31-ig tart. Megmarad a Szeged és Fonyód között szombatonként, vasárnaponként, valamint augusztus 20-án közlekedő Aranyhíd expressz, melyet – a kerékpárszállító kocsin kívül – jövőre is első osztályú gyorsvonati kocsikból állítanak össze, de valamennyi kocsi másodosztályú jeggyel – helyjegy váltása mellett – vehető majd igénybe. Az eddigi gyakorlatnak megfelelően az Aranyhídnak vasárnaponként Kiskunfélegyházán jövőre is lesz Csongrádon át Szentes felé gyorsított személyvonati csatlakozása.
Az expressz-szerelvény – az Aranyhídnak megfelelő összeállításban – a tanév idején a hetek utolsó tanítási napján Szegedről – Kecskeméten, Újszászon és Hatvanon át – Miskolcra, valamint a hetek első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon vissza, ugyanazon az útvonalon közlekedik. A Campus elnevezésű minőségi járat – mint ez idáig – december közepétől is másodosztályú jeggyel, helyjegy váltása mellett vehető igénybe.
A 147-es számú szárnyvonali menetrend gyengéje marad a négyórás irányonkénti vonatmentesség, ami azt eredményezi, hogy Csongrádról 8 óra 52 perc után a következő vonat csak 12 óra 52 perckor indul Kiskunfélegyháza felé. Mivel visszafelé is hasonló a helyzet, aki nem éri el Kiskunfélegyházán a Szentesre 9 óra 34 perckor induló személyvonatot, kénytelen megvárni a négy órával későbbi járatot. A Máv-Start Zrt. ezzel az évek óta tartó gyakorlatával a délelőtti órákban eredményesen tereli főként a Budapestre, illetve a fővárosból Csongrád- és Békés megyébe közlekedő autóbuszjáratokra az utasokat.
Szintén hátrányként marad a vasút „nyakán” a burkolt áremelésként bevezetett gyorsvonati pótjegy (melynek ötlete nem a vasúttársaság, hanem a kormány „számlájára” írható), hiszen Csongrádról a rövidebb utat választva jövőre is kizárólag pótjegy váltásával lehet eljutni a fővárosba. Aki pótjegy váltása nélkül szeretne vasúton Budapestre utazni, kénytelen Szentesen át Szolnok felé kerülni, avagy – a még célszerűtlenebb – kiskunhalasi útirányt választani. A vasúttársaság e pótjegy miatt a Szentes és Csongrád felől Kecskemétre tartó utasok körében igencsak versenyhátrányba került, a Volán-társaságok ugyanis a Máv-Start Zrt. vonataihoz képest többnyire árban és komfortfokozatban is jobb eljutási alternatívát nyújtanak.
Az új menetrend előnye, hogy az új nemzetközi IC-vonatokat a dunántúli közlekedés során belföldi viszonylatokban is kiválóan lehet majd használni. Az innen letölthető nyomdakész menetrendi változat ugyan még nem tartalmazza a nemzetközi összeköttetések országhatáron túli részeit, azonban a belföldi közlekedési rendet szemlélve is megállapítható, hogy a Budapestről Zágrábba közlekedő Rippl-Rónai IC tökéletesen szolgálja majd a kaposvári utasokat. Ugyanilyen előnyt élvezhetnek majd a fővárosból a zalaegerszegi útirányt igénybe vevők is, hiszen – gyorsvonattá „vedlés”, majd egy év kimaradás után – ismét közlekedik a Citadella IC, azonban a korábbiakkal ellentétben nem lehet vele eljutni Ljubljanáig, hiszen a végállomása egyelőre Maribor lesz.
Az új menetrend további előnye, hogy akik nem ismerik a budapesti tömegközlekedési rendszert, a Szeged felől érkező vonatokról Kőbánya-Kispesten átszállhatnak az óránként immár onnan induló székesfehérvári személyvonatokra, így gyorsan átjuthatnak a Budapestről induló dunántúli vonatokra átszállási lehetőséget biztosító Kelenföld pályaudvarra. Szerencsére visszaúton is – megfelelő átszállási időkkel – kiválóan lehet élni e lehetőséggel.
Hírportálunkon megjelenő információk bármilyen utánközlése kizárólag a website tulajdonosának írásbeli engedélyével lehetséges.